in

Inköp från andra EU-länder

Du som precis ska starta företag och vill handla med andra EU-länder måste tänka på hur du redovisar momsen. Vid handel inom EU räknas tjänster som omsatta i köparens land. Då måste du själv redovisa momsen i din deklaration medan säljaren inte behöver ta ut någon moms. Vid inköp av varor från andra EU-länder gäller samma regel.

Inköp från andra EU-länder

Originally posted 2017-11-04 18:23:18.

Om ditt företag ska köpa antingen varor eller tjänster från andra EU-länder än Sverige finns det en del att hålla reda på. Det du främst måste tänka på är vilka regler som gäller för momsen. Generellt är det så att du som gör inköp från andra EU-länder inte ska ta ut någon moms. Däremot måste du själv registrera moms på inköpen när du gör din momsdeklaration. För att handla med andra EU-länder behöver du ange ditt momsregistrerinsnummer (VAT-nummer). Läs vidare för att se vad som gäller vid inköp från andra EU-länder och vilka undantag som finns från reglerna.

Inköp av tjänster

Som svenskt företag måste man redovisa moms på inköp från andra EU-länder. Detta beror på att tjänsten räknas som omsatt i Sverige och därför ska beskattas här. I momsdeklarationen måste du själv räkna ut den utgående momsen för tjänsterna du har köpt. Precis som vanligt kan du också få avdrag för momsen enligt allmänna regler för ingående moms. Om du inte har momsregistrerat ditt företag än måste du göra detta innan du gör inköp från andra EU-länder.

Ett undantag från regeln om att redovisa moms är om du köper tjänsten för eget bruk. Då måste säljaren själv ta ut moms i sitt eget land. Det finns också ett antal tjänster där säljaren måste redovisa och ta ut svensk moms. Detta gäller restaurang- och cateringtjänster, persontransporter, evenemangsinträden och korttidsuthyrning av transportmedel.

Inköp av varor

Precis som när det gäller tjänster så behöver säljaren i ett annat EU-land normalt inte redovisa någon moms. Däremot måste du själv redovisa momsen i din deklaration. För att du ska kunna köpa varor utan moms från andra EU-länder måste du handla från en säljare vars företag är registrerat i ett annat land inom EU. De varor du köper måste även transporteras till Sverige från det andra EU-landet. Dessutom måste du uppge ditt momsregistreringsnummer till säljaren av varan.

Registrera moms och F-skatt online inför inköp från andra EU-länder

Innan du kan börja göra inköp från andra EU-länder måste du momsregistrera ditt företag. Då får du ett momsregistreringsnummer som du kan uppge till säljaren av varan eller tjänsten. Du bör också registrera F-skatt för att ge ett mer seriöst intryck och underlätta administrationen. Du kan enkelt registrera både moms och F-skatt online, till exempel genom att besöka f-skatt.se. Din ansökan kvalitetssäkras alltid innan den skickas in så att alla uppgifter stämmer. På så sätt slipper du själv sätta dig in i alla regler. Efter bara någon dag får du sedan alla nödvändiga dokument. Då kan du fortsätta med att momsregistrera dig för att sedan börja köpa in varor eller tjänster från andra länder inom EU.

Vad tycker du?

0 poäng
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

starta företag

Investerare i verksamheten när du ska starta bageri

starta företag

RUT-företag rätt val för utrikes födda